[vc_row margin_top=”-50px” margin_bottom=”25px” full_width_row=”true” css=”.vc_custom_1525787898719{margin-bottom: 50px !important;}”][vc_column css=”.vc_custom_1525764664107{padding: 400px !important; background-image: url(/wp-content/uploads/2018/07/online_shopping.jpg) !important; background-position: right top !important; background-repeat: no-repeat !important; background-size: cover !important;}”]
6 tips til sikker online-shopping
[/vc_column][/vc_row][vc_row margin_bottom=”10″][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]
[easy-social-share buttons=”facebook,twitter,google” counters=1 counter_pos=”inside” style=”button”]
Publiceret: 30.07.2018
Ved at shoppe på nettet fremfor i fysiske butikker, kan du sidde bekvemt hjemme i din sofa og klikke varer hjem, uden at behøve at bevæge dig ud i menneskemylderet. En anden fordel ved shopping på nettet er, at du er godt stillet i forhold til loven, især når det gælder fortrydelsesret og tilbagebetaling. I disse tilfælde er du bedre stillet, hvis du har handlet i en webshop indenfor EU, end hvis du har handlet i en fysisk butik.
Selvom det er komfortabelt at sidde hjemme i sofaen og handle, så ligger der en ekstra udfordring i, at dechifrere hvorvidt webshoppen er pålidelig. Credi.dk har her samlet en række faktorer, som du skal være opmærksom på før du handler hos en onlineshop.
Læs også: Sådan undgår du phishing
1. Tjek webshoppen
Det første du skal sikre dig, er at der er tale om en reel hjemmeside. Der skal være oplyst adresse og kontaktoplysninger på virksomheden. Hvis det er en dansk side, skal du derudover også kunne fine et CVR-nummer (Det Centrale Virksomhedsregister – virksomhedens identifikationsnummer). Er siden fuld af stavefejl og ’skæve’ priser som 276,89 kroner, kan det være et tegn på at den er direkte oversat af en computer og dermed en svindelside. Handler du på en dansk hjemmeside, bør du derudover se efter e-mærket. Det er den danske mærkeordning, som betyder at virksomheden bag følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer.
2. Læs betingelserne
Det skal fremgå af betingelserne på hjemmesiden, hvor lang fortrydelses- og returret, du har som forbruger. Benytter du dig af en webshop indenfor EU har du altid 14 dages returret. Det er vigtigt at vide, hvad du siger ja til når du indgår en handel, derfor er det vigtigt at læse betingelserne igennem.
Læs også: Identitetstyveri: Kreditadvarsel kan beskytte dig
3. Betal altid med kort
Hvis du betaler med kredit- eller betalingskort, er du automatisk dækket af indsigelsesordningen, som i langt de fleste tilfælde giver dig pengene tilbage, hvis du ikke modtager din vare, eller hvis sælger har hævet et større beløb end aftalt på din konto. Hvis du betaler beløbet som en direkte kontooverførsel vil du derimod ikke være dækket af indsigelsesordningen.
4. Forsikre dig om at forbindelsen er krypteret
Når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dine betalingsoplysninger, skal du være sikker på, at forbindelsen er krypteret. Det tjekker du ved at se, om der er et lille symbol med en hængelås i url’en i din browser.
5. Oplys aldrig dit kortnummer
Du bør aldrig oplyse dit kortnummer, hverken over telefon eller mail. Handler du derimod via en krypteret internetforbindelse med et hængelåssymbol i browseren, kan du roligt oplyse dine kortoplysninger, fordi du dermed kan være sikker på, at dine kortoplysninger ikke bliver delt med andre aktører.
Læs også: Sådan undgår du kortsvindel
6. Gem altid kvitteringen
Din kvittering er dit bevis for, at du har foretaget købet. Derfor bør du altid gemme kvitteringen for dit køb. Vær altid opmærksom på at tjekke at beløbet på kvitteringen stemmer overens med det beløb, du har betalt.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk og DR
Har du nogensinde haft problemer med at beskytte dine data?
[fbcomments][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″ offset=”vc_hidden-xs”][vc_column_text]
Sidste artikler
[/vc_column_text][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar_3″][/vc_column][/vc_row][vc_column width=”3/4″][/vc_column]6 tips til sikker onlineshopping